Haifa - Nazareth - Haifa - Reisverslag uit Haifa, Israel van florisinbaytjala - WaarBenJij.nu Haifa - Nazareth - Haifa - Reisverslag uit Haifa, Israel van florisinbaytjala - WaarBenJij.nu

Haifa - Nazareth - Haifa

Door: Floris

20 Augustus 2014 | Israel, Haifa

Hallo lieve luitjes,

Daar zijn we weer... We beleven zoveel dat we haast geen tijd hebben om jullie op de hoogte te houden maar hier komt weer ons verhaal :)

Afgelopen zaterdag was het hier sabbat dus zijn we naar de kerk geweest met Tineke & Peter: een messias belijdende gemeente. Het was een erg mooie dienst, met een goede band en er was iemand die het voor ons vertaalde naar het Engels, dus we zaten daar met een headset. Bijzonder was ook dat er een pasgetrouwd stel werd gezegend.
Daarna hebben we eten gekocht in de Arabische wijk, want daar waren de winkels wel open, de rest is allemaal dicht op Sabbat. Door verschillende verkopers werden we aangezien voor tweeling en Tineke werd gezien als onze moeder. (Te verwachten dat we haar daarna wel eens mama noemden).
We hebben lekker geluncht aan het strand. ’s Avonds was er weer een hele groep mensen die kwamen eten bij ons hostel. We hebben nog wat muziek gemaakt voor ze en twee mannen ontmoet uit Noorwegen. We ontdekten dat we elkaar konden verstaan als we heel langzaam in onze taal spraken. Dat was erg grappig en zij vonden het ook heel leuk: ze wilden zelfs met ons op de foto. Toen het goed donker was zijn we met Peter de Karmel opgereden en hebben daar genoten van het uitzicht over de stad met alle lichtjes. Daarna hebben we onze eerste fles Israëlische wijn gekocht en die met Peter en Tineke opgedronken op ons balkonnetje.
De volgende dag zijn we de Karmel weer opgereden om het prachtige uitzicht bij daglicht te zien. Peter weet heel veel van de omgeving af en kan er goed over vertellen, ook met de link naar de bijbel. Dan worden de plaatsen waar je bent nog specialer. Peter is daarna vertrokken naar Beit Jala en wij zijn naar Nazareth gegaan met Tineke, Fatmeh en Aswintha.
Daar werden we ontvangen door Rania, een Arabische vrouw die Christen is. Het was een erg leuke ontmoeting en we kregen heerlijk eten. Na het eten was het tijd voor de afwas, maar dan wel op z’n arabisch. Eerst alles insoppen met een sponsje en dan komt er pas water aan te pas, alles afspoelen. We mochten met ons 4 meiden slapen in een huis van vrienden van haar. Heel luxe met airco, fijne bedden en een enorm dakterras. Het was heel gezellig, de kakkerlakken waren wat minder gezellig.
De volgende dag hebben we heerlijk ontbeten bij Rania. Toch bijzonder dat de tekst van de dag (van de bijbelapp) de aankondiging van de geboorte van Jezus was aan Maria. Typisch als je ‘toevallig’ in Nazareth bent.
We zijn na het ontbijt vertrokken naar Tiberias, de stad die ligt aan het meer van Galilea, waar het super warm was. We hebben daar rondgereden en zijn natuurlijk naar het meer gegaan. Daar kon je een stuk varen op de ‘Jesus Boat’. Dat was bijzonder, het meer en het uitzicht waren prachtig, de wind was heerlijk en er was een groep Russisch Orthodoxe toeristen die een soort dienst hield op de boot. We hebben met Aswintha gedineerd aan het meer terwijl de zon prachtig onderging. We aten sint Peters’vis.
Op de weg terug naar Nazareth zijn we even gestopt bij de Jordaan en heeft Floor er nog even ingestaan. (Yeah!) Het was een lange reis vanwege files maar we vermaakten ons goed: mooie uitzichten en enorm gelachen en gezongen met elkaar. Ook in Israël verzorgen wij voor iedereen een dagelijkse musical door veel te zingen (zoals jullie ons kennen) en we krijgen de rest er goed in mee.
Terug in Nazareth hebben we nog ijs gegeten met Rania en haar familie. Natuurlijk waren ze waterpijp aan het roken en heeft Loïs nog even meegedaan.
En toen was het alweer dinsdag. Na een ontbijt met pizza (typisch arabisch en lekker!) zijn we naar The Nazareth Village gegaan. Dat is een museum over hoe Nazareth was in de tijd van Jezus. Het was echt een mooie plek en we kregen een goede rondleiding. Daarna hebben we de beste Falafel van Nazareth gegeten, heel lekker.
Toen zijn we weer vertrokken naar Haifa, maar dit keer met z’n tweeën, per bus. Floor heeft de hele reis weer geslapen, Loïs niet (zoals als jullie ons kennen). Onderweg naar Beit Scandinavia, waar we weer verblijven, kochten we een flesje wijn, want ja, we wilden wel vieren dat dit ons eerste nachtje met z’n twee zou zijn. Aangekomen in het huis voelde het stiekem wel een beetje als thuiskomen, we werden wederom erg hartelijk ontvangen. Dit keer niet alleen oude mensen maar ook 3 jonge Denen: een stelletje (22 &23) en een jongen van 26 die een Bijbelcursus hadden gedaan vlakbij Tiberias. Terwijl we samen koffie dronken en mooie gesprekken hadden werd het tijd voor ons flesje wijn. Het bleek druivensap te zijn, wat suf! Vooral de Deen van 26 vond het erg grappig en pest ons er de hele tijd mee. We hebben tot laat op het strand gezeten. Ondanks dat we elkaar net hadden ontmoet was het een enorm leuke avond en het was tot laat heerlijk warm.
Vandaag zijn we naar Akko geweest met de drie Denen. Het is een mooi oud stadje aan zee, ten noorden van Haifa. Toevallig is de jongen met de baard daar opgegroeid dus heeft hij ons een rondleiding gegeven. Ook hebben we humus gegeten, zoals ’t heurt in Akko. Daarna hebben we lekker op een terras aan de zee gezeten, gezongen en Israëlisch bier gedronken.
Vanavond hebben we lekker rustig aangedaan. Morgen gaan we naar Rosh Hanikra met de Deen van 26, daar schijnt het erg mooi te zijn.

Tot later!

Ps. Van de onrust is hier op dit moment nog niks te merken. Wel worden we door Aswintha geadviseerd vooraf goed te informeren hoe het op de plek is waar we naartoe gaan. We zijn voorzichtig!

• 21 Augustus 2014 - 03:24

Yvonne:

Wauw wat een belevenissen en ontmoetingen.. En dat al binnen een week!! Wat zal de tijd voorbij vliegen. Geniet!!!

• 21 Augustus 2014 - 08:29

Heleen:

ha ladies!

Het klinkt alsof jullie het wel naar je zin hebben daar en ik had ook niet anders verwacht:) Leuke verhaaltjes, ik wacht alweer op de volgende!
    Het is wel lastig dat ik pas over een half jaar weer met jullie mee kan zingen hoor :(

liefs!

• 21 Augustus 2014 - 10:52

Irene:

Hi Lois & Floor,
    Leuk om jullie belevenissen te lezen ;) Geniet er van en pas goed op jullie zelf.
    Liefs!

• 21 Augustus 2014 - 20:59

Kirsten:

Wauw! Jullie beleven echt fantastische dingen!
    Jaloers haha.
    X

• 21 Augustus 2014 - 23:22

Foka:

Da's genieten voor jullie! Leuke mensen, lekker eten, mooie dingen gezien en beleefd. Wij genieten mee op afstand! Vooral veel foto's blijven sturen. En Lois, je mag eind december thuis wel eens voordoen hoe je de afwas op z'n Arabisch doet ;)
    xx

• 21 Augustus 2014 - 23:30

Thomas M.:

Hey,

Ik las dat jullie bij Peter en Tineke zijn. Mijn tante helpt hen met thuisfrontzaken. Wat is het toch een kleine wereld ;).

Pas goed op elkaar,

• 22 Augustus 2014 - 16:46

Joke:

'k Zou wel even bij jullie willen zijn (hier regent het pijpenstelen, het waait en het is koud:) Wat een prachtig land en bijzondere ontmoetingen! Bedankt voor het leuke verslag.
    Liefs!

• 22 Augustus 2014 - 17:18

Nathalie:

Superleuk om te lezen hoe erg jullie genieten daar! Hou ons op de hoogte :) Geniet verder nog! xx

• 24 Augustus 2014 - 22:47

TE:

Wat schrijven jullie leuk!Lieve groet

• 24 Augustus 2014 - 22:47

TE:

Wat schrijven jullie leuk!Lieve groet

• 25 Augustus 2014 - 23:24

Mir:

Wat klinkt dat goed Jann en Floor! Geniet van de tijd dat jullie reizen voordat het echte werk begint.
    Ik had jullie gezicht trouwens wel willen zien tijdens de ontdekking van het druivensap ;)

Veel Liefs!

• 27 Augustus 2014 - 23:48

Annelies:

Hoi Floris,
    Alles OK?
    Leuk verslag!Genieten, zo te lezen!
    Nog steeds dus vakantie?
    Leuke plaatjes! Benieuwd naar het vervolg!
    Liefs, Annelies.